Τετάρτη 13 Μαΐου 2015

Διδακτικό σενάριο στην Ιστορία:Αποικισμος

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ  ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ


ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
ΤΙΤΛΟΣ  :  Β’ Ελληνικός Αποικισμός (8ος- 6ος πΧ αι.) Η Ιστορία επαναλαμβάνεται ως εφιάλτης.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ : Παρασκευοπούλου  Πηνελόπη,  2Ο  ΕΠΑΛ Αμαρουσίου

ΠΡΟΤΑΣΗ  ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διδακτικό αντικείμενο: Ιστορία Αρχαίων Χρόνων, Α΄ τάξης ΕΠΑΛ με προεκτάσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα, τη Νεοελληνική  Ιστορία τη Γεωγραφία  και την  Πληροφορική.
ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ: Σενάριο στο πλαίσιο της επιμόρφωσης Β΄ Επιπέδου,  σχολικό έτος 2013-2014 
ΤΑΞΗ:  Α’ ΤΑΞΗ ΕΠΑΛ18 μαθητές
ΧΡΟΝΙΚΗ  ΔΙΑΡΚΕΙΑ  4 Διδακτικές  ώρες.
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ  ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ: 
o    Διαθέσιμο  Εργαστήριο  Πληροφορικής 
o    Διαθέσιμος  βιντεοπροβολέας
o    Εξοικείωση εκπαιδευτικού  -  μαθητών με την πλοήγηση στο διαδίκτυο, τη χρήση του επεξεργαστή κειμένου και τη δημιουργία παρουσιάσεων.
o    Εξοικείωση εκπαιδευτικού  -  μαθητών με την ομαδοσυνεργατική  μέθοδο διδασκαλίας.

ΕΡΓΑΛΕΙΑ  ( έντυπα και  ηλεκτρονικά )
o    Σχολικό   Εγχειρίδιο
o    Φωτοτυπίες  φύλλων  εργασίας
o    Λογισμικό  επεξεργασίας  κειμένου 
o    Λογισμικό  παρουσιάσεων
o    Λογισμικό Περιπλάνηση στο Χώρο-Χρόνο (Α-Γ Γυμνασίου)
o    Διαδίκτυο : Σχετικές  διευθύνσεις:
                 http://www.youtube.com/ 
                 http://www.pi-schools.gr/ 
                http://www.hellenichistory.gr/
                http://www.greek-language.gr/greekLang/index.html          
                                     ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ-ΠΕΡΙΛΗΨΗ
·       Με αφετηρία τη σχετική ενότητα για το Β’ Ελληνικό Αποικισμό από το σχολικό εγχειρίδιο επιδιώκεται, με τη χρήση ΤΠΕ και ομαδοσυνεργατική μέθοδο, να κατανοήσουν οι μαθητές την έκταση, τα αίτια, τον τρόπο και τις συνέπειες της αποικιακής εξάπλωσης των Αρχαίων  Ελλήνων μεταξύ 8ου και 6ου αι πΧ. Να παρακολουθήσουν την ιστορική εξέλιξη κάποιων απ’ αυτές τις αποικίες ανά τους αιώνες. Τέλος να διαπιστώσουν  ανάλογες αιτίες που ωθούν τους ανθρώπους στη μετανάστευση και την αναζήτηση νέας πατρίδας στη σύγχρονη εποχή καθώς και μορφές αποικιακής εξάπλωσης τους τελευταίους αιώνες. Όλα αυτά με την  συμμετοχή των μαθητών σε μια διερευνητική  μαθησιακή διαδικασία σε περιβάλλον ομαδοσυνεργατικής μάθησης όπου υπάρχει αλληλεπίδραση μεταξύ των εκπαιδευομένων αλλά και των εκπαιδευομένων και του καθηγητή καθώς και αυτενέργεια.     
·       Το διδακτικό αυτό σενάριο ακολουθεί το Ενιαίο  Πλαίσιο  Προγράμματος  Σπουδών για την Ιστορία αναφορικά με τα μέσα και τη μέθοδο διδασκαλίας που χρησιμοποιούνται και τους στόχους που υπηρετεί.
·       Ως παραγόμενο τελικό υλικό ορίζεται η εκπόνηση τελικής συνθετικής εργασίας με τη χρήση λογισμικού παρουσίασης και επεξεργαστή κειμένου.


  ΣΚΕΠΤΙΚΟ
Το σκεπτικό της διδακτικής παρέμβασης βασίστηκε:
·       Στην εμπειρία από τη διδασκαλία  της ιστορίας στο πλαίσιο του συμβατικού γραμματισμού.  Οι μαθητές έχουν ελάχιστες δυνατότητες να αφομοιώσουν το αντικείμενο διδασκαλίας και να το συνδέσουν με ανάλογες σύγχρονες εξελίξεις με μόνο τη χρήση του σχολικού εγχειριδίου.
·            Στην αναγνώριση της παιδαγωγικής αξίας της εργασίας σε ομάδες, η οποία συνίσταται στην εξασφάλιση της δυνατότητας για ανατροφοδότηση των μαθητών με πληροφορίες και αξιολογικές κρίσεις που προέρχονται από την ίδια την ομάδα και προκύπτουν ως αποτέλεσμα μιας διδακτικής πρακτικής εστιασμένης στην ανακαλυπτική πορεία μάθησης και την ενεργό συμμετοχή των μαθητών σε όλες τις φάσεις της μαθησιακής διαδικασίας.
·       Στις ποικίλες δυνατότητες που προσφέρει η χρήση των γενικών εργαλείων των ΤΠΕ και του διαδικτύου στην επίτευξη μίας εμπλουτισμένης ερμηνευτικής προσέγγισης, καθώς και στην αναζήτηση, αξιολόγηση, επιλογή, σύνθεση και παρουσίαση πληροφοριών, στην ενθάρρυνση του πειραματισμού και της δημιουργικότητας μέσω της αξιοποίησης των ηλεκτρονικών περιβαλλόντων
·       Η διδακτική πρόταση που παρατίθεται βασίζεται στο σύνολό της στο παιδαγωγικό πλαίσιο της διερευνητικής-ανακαλυπτικής θεωρίας μάθησης, αφού οι μαθητές θα αναζητήσουν, συλλέξουν, επεξεργαστούν και παρουσιάσουν το έργο τους, στην εποικοδομιστική θεωρία, αφού οι μαθητές θα συμμετάσχουν ενεργά στην υλοποίηση των δραστηριοτήτων  και στην ομαδο-συνεργατική με τη δημιουργία ομαδικών εργασιών και τoν επιμερισμό των ρόλων αλλά και την αμοιβαία συνεισφορά και ανταλλαγή απόψεων όλων των μαθητών.


       ΣΤΟΧΟΙ  
       Α. ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ
·       Να εκτιμήσουν οι μαθητές τα αίτια που οδήγησαν τους Έλληνες στη δημιουργία αποικιών και να προβληματιστούν πάνω στην έλλειψη πρώτων υλών αλλά και πάνω στις πολιτικές αντιπαραθέσεις και συγκρούσεις.
·       Να γνωρίσουν τις προϋποθέσεις που έπρεπε να πληροί ένας τόπος για να επιλεγεί για ίδρυση αποικίας.
·       Να αξιολογήσουν τη σχέση της  αποικίας με τη μητρόπολη.
·       Να γνωρίσουν τις συνέπειες που είχε η δημιουργία αποικιών για την εξάπλωση- οικονομική, εμπορική, πολιτιστική, πνευματική- των Ελλήνων σε όλη την τότε γνωστή οικουμένη.               Να αντιληφτούν τη σημασία της ίδρυσης πόλεων και τη-μέσω αυτής- διάδοση του ελληνικού τρόπου ζωής.
·       Να προσεγγίσουν τα γενικότερα αίτια των μεταναστεύσεων που ωθούν τους ανθρώπους σε αναζήτηση νέας πατρίδας.
·       Να περιηγηθούν στο χάρτη παρακολουθώντας την εδαφική  επέκταση του ελληνισμού αλλά και την αποικιακή εξάπλωση χωρών σε όλη την υφήλιο τους τελευταίους αιώνες. 

Β. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ
·        Να εξοικειωθούν με τις αρχές και λειτουργίες της ομαδοσυνεργατικής  διδασκαλίας.
·       Να εξοικειωθούν με τη βιωματική και διερευνητική μάθηση.
·       Να αντιληφθούν την πληθώρα των πηγών γνώσης, των συμβατικών αλλά κυρίως των ψηφιακών και να εξασκηθούν στην αναζήτηση, την κριτική αξιολόγηση και επιλογή του υλικού μέσα από την ποικιλία που εξασφαλίζει το διαδίκτυο.
·       Να αυτενεργήσουν και να οικοδομήσουν  νέα γνώση, αξιοποιώντας, εμπλουτίζοντας ή τροποποιώντας υφιστάμενες γνωστικές δομές.
·       Να αξιοποιήσουν τις εμπειρίες και τα βιώματά τους και να καλλιεργήσουν ατομικές και κοινωνικές αξίες και αρχές.

            Γ. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΙ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ ΝΈΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ
·       . Να εξοικειωθούν με τον υπολογιστή και το διαδίκτυο ως περιβάλλοντα μάθησης, επικοινωνίας και δημιουργίας.
·       Να αναπτύξουν δεξιότητες αναζήτησης και επιλογής πληροφοριών στο διαδίκτυο.
·       Να γνωρίσουν επιλεγμένους δικτυακούς τόπους και να καλλιεργήσουν δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού.
·       Να ασκηθούν στην παραγωγή κειμένων με τη χρήση του επεξεργαστή κειμένου και στην παραγωγή πολυτροπικών κειμένων σε προγράμματα παρουσιάσεων.

          ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΏΝ
·       Η χρήση των εργαλείων των Τ.Π.Ε. ,στη συγκεκριμένη διδακτική πρόταση, υποστηρίζει τόσο την αυτόνομη πορεία του μαθητή προς τη γνώση, όσο και τη διερευνητική, βιωματική και συνεργατική μάθηση.  Ταυτόχρονα προάγει το ρόλο του δασκάλου από αυτόν του καθοδηγητή σε εκείνον του συντονιστή των ενεργειών για την απόκτηση της γνώσης.  Η προσέγγιση, επομένως, του έργου με τη χρήση των ΤΠΕ διαφοροποιείται από εκείνη της παραδοσιακής διδακτικής πράξης.
·       Η ενεργητική εμπλοκή των μαθητών σε μία διερευνητική μαθησιακή διαδικασία, η σχετική ελευθερία στην επιλογή της μαθησιακής διαδρομής, η διαμόρφωση ευνοϊκών μαθησιακών συνθηκών και συνεργατικού περιβάλλοντος αναιρεί τα παραδοσιακά δεδομένα και μετασχηματίζει το ρόλο του δασκάλου από κύριο καθοδηγητή σε εμψυχωτή – συντονιστή της σχολικής εργασίας.
·       Η διερευνητική, βιωματική και συνεργατική μάθηση που εξασφαλίζουν τα ηλεκτρονικά περιβάλλοντα γνώσης  επιτυγχάνει να εμπλέξει συναισθηματικά και λογικά τους μαθητές σε μια δημιουργική διαδικασία προβληματισμού, αναζήτησης, αναστοχασμού, επιλογής και σύνθεσης που θα οδηγήσει στην παραγωγή νέας γνώσης και εμπειρίας βασισμένης στην ενεργό συμμετοχή και αυτενέργεια.

                              ΛΕΠΤΟΜΕΡΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ
   ΑΦΕΤΗΡΙΑ
  Οι μαθητές έχουν μια πρώτη επαφή στην τάξη με το θέμα των Ελληνικών Αποικισμών με βάση τα                         αντίστοιχα κεφάλαια του σχολικού εγχειριδίου.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
      1η διδακτική ώρα
Στη φάση αυτή οι μαθητές έρχονται στο εργαστήριο πληροφορικής και χωρίζονται από το διδάσκοντα σε 4 ομάδες (2 των πέντε ατόμων και 2 των 4 ατόμων)  με βασικό περιορισμό ως προς τη σύνθεσή τους να συμμετέχει σε κάθε ομάδα ένας τουλάχιστον μαθητής με ευχέρεια στη χρήση των εργαλείων ΤΠΕ και αναλαμβάνουν συγκεκριμένους ρόλους  ( συντονιστή, γραμματέα, χειριστή Η/Υ, παρουσιαστή ). Οι ρόλοι μπορούν να εναλλάσσονται ώστε να εμπλακούν όλοι ισότιμα στις ερευνητικές διαδικασίες.
Ο διδάσκων, με βάση την παιδαγωγική αρχή της αφόρμησης, παρουσιάζει με τη χρήση βιντεοπροβολέα  2 ολιγόλεπτες  ταινίες: «Μαμά μην κλαις θα τα λέμε στο skype!!  https://www.youtube.com/watch?v=MtwgdqMCbSY#t=101 και                                                                                        Παντελή Βούλγαρη: Νύφες http://www.youtube.com/watch?v=W6KydlFFHAM που θίγουν το θέμα της μετανάστευσης, ακολουθεί καταγραφή των σκέψεων των μαθητών  ( καταιγισμός ιδεών ) με αφορμή όσα παρακολούθησαν. Επίσης παραπέμπονται οι ομάδες στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα για να βρουν την ερμηνεία λέξεων που σχετίζονται με το θέμα.  Συμπλήρωση φύλλου εργασίας.



  2η διδακτική ώρα (στο εργαστήριο Πληροφορικής)
Σε αυτή τη φάση επιδιώκεται οι μαθητές να προσεγγίσουν μεθοδικά το θέμα του Β’ Ελληνικού  Αποικισμού  Οι ομάδες διακρίνονται και αναλαμβάνουν τους εξής ρόλους – εργασίες :                                                               
  Α’  ομάδα- Ιστορικοί:  Αναζητούν  και καταγράφουν τα αίτια και τα αποτελέσματα του Β’ Ελληνικού  Αποικισμού  δημιουργώντας τελικά μια παρουσίαση με power point με όσα κατέγραψαν.
   Β’ ομάδα- Γεωγράφοι:  Καταγράφουν ποιοι και που ίδρυσαν αποικίες χρησιμοποιώντας το λογισμικό εννοιολογικής χαρτογράφησης (cmαps tools) για να φανεί σχηματικά  ποιες αποικίες ίδρυσε κάθε πόλη και  παρακολουθούν σε χάρτες  που υπάρχουν στα δοθέντα sites  την πορεία που ακολούθησαν οι άποικοι.                                                                                                                 Χρησιμοποιώντας το λογισμικό Περιπλάνηση στο Χώρο-Χρόνο (Α-Γ Γυμνασίου) σχεδιάζουν την πορεία των αποίκων προς τη Σικελία.
Γ’ ομάδα- Οικιστές: Μελετούν τη διαδικασία ίδρυσης μιας αποικίας, με ποια κριτήρια επιλεγόταν η θέση και ποια η σχέση της αποικίας με τη μητρόπολη και τους ντόπιους. Καταγράφουν όσα συγκέντρωσαν σε κείμενο στον επεξεργαστή κειμένου.
   Δ’ ομάδα-Ιστορικοί Περιηγητές:  Συγκρίνουν τον Α’ και Β’ Ελληνικό Αποικισμό και, αφού συμβουλευτούν σύγχρονους χάρτες και  που απεικονίζουν τις χώρες γύρω από τον Εύξεινο Πόντο και τη Μεσόγειο, θα καταγράψουν την εξέλιξη μερικών  αποικιών που ιδρύθηκαν στο B’ Αποικισμό. Τα αποτελέσματα της σύγκρισης θα τα παρουσιάσουν με χρήση power point ενώ την ιστορική εξέλιξη των πόλεων με κείμενο σε επεξεργαστή κειμένου.

3η διδακτική ώρα  (στο εργαστήριο Πληροφορικής)
Όλες οι ομάδες, 4 στον αριθμό αλλά αναδιαταγμένες από το διδάσκοντα ώστε να μετέχει ένας από κάθε ομάδα της προηγούμενης σύνθεσης, με κοινό φύλλο εργασίας επιχειρούν δύο σύγχρονες προσεγγίσεις του θέματος εξετάζοντας την αποικιοκρατία των τελευταίων αιώνων και την πορεία ενός σύγχρονου μετανάστη. Αρχικά ο διδάσκων παρουσιάζει με βιντεοπροβολέα  επιλεγμένα βίντεο για το τι ωθεί τους ανθρώπους στην αναζήτηση νέας πατρίδας και τον καημό του μετανάστη:
Τραγούδια της ξενιτιάς  από  τα ελληνόφωνα χωριά του Σαλέντο στην Κάτω Ιταλία: http://www.youtube.com/watch?v=6ZrRJ9oAMyE#t=22
 Δόμνα Σαμίου: Ξενιτεμένο μου πουλί http://www.youtube.com/watch?v=N8HzQhRpe4U                                                                                      Ταξίδι στα Κύθηρα: http://www.youtube.com/watch?v=S1NhaGoY2-8
Καζαντζίδης: Ξενιτειά: http://www.youtube.com/watch?v=WSI7FGVy4qk
Θεοδωράκης-Μπιθικώτσης: φεγγάρι μάγια μου ’κανες http://www.youtube.com/watch?v=-CyE_NBh3JQ
Σεφέρης: Ο γυρισμός του ξενιτεμένου http://www.snhell.gr/lections/content.asp?id=90&author_id=44&page=anthology
Οι μαθητές, καλούνται αξιοποιώντας και την εργασία τους της 1ης διδακτικής ώρας, να προσεγγίσουν το θέμα της σύγχρονης μετανάστευσης.                                                                                                                             Επίσης να μελετήσουν στη συνέχεια  την αποικιοκρατία των τελευταίων αιώνων και τις επιπτώσεις της στους λαούς του πλανήτη σε σύγκριση με την αποικιακή εξάπλωση των Ελλήνων στο Β’ Αποικισμό.
4η διδακτική ώρα (στην τάξη)
 Παρουσίαση των εργασιών των ομάδων της 1ης και 2ης φάσης με 1 υπολογιστή και βιντεοπροβολέα στην τάξη. Αυτοαξιολόγηση  και Ετεροαξιολόγηση.


ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Η αξιολόγηση των εργασιών γίνεται από τους μαθητές και το διδάσκοντα καθηγητή στα πλαίσια της επίτευξης των κάτωθι στόχων:
α) Πόσο αποτελεσματική ήταν η συνεργασία των μελών κάθε ομάδας,
β) το αποτέλεσμα των εργασιών, όπως αυτό συνοψίζεται στη σωστή, έγκαιρη, εύστοχη και τεκμηριωμένη απάντηση-δημιουργία των ζητουμένων στα φύλλα εργασίας, στα πλαίσια του συγκεκριμένου χρόνου που απαιτείται από τους μαθητές και
γ) την επαρκή και οργανωμένη παρουσίαση του κάθε θέματος.
7.  Κριτική:
Η δυνατότητα να πραγματοποιηθεί το σενάριο στο χρόνο που ορίζεται  είναι  περιορισμένη και λόγω των δυσκολιών για την εξασφάλιση του εργαστηρίου πληροφορικής και της ευελιξίας  του προγράμματος που απαιτείται  για την παρουσία  καθηγητή πληροφορικής στην τάξη. .  Ενδέχεται  να ξοδευτεί χρόνος κατά τη δημιουργία των ομάδων  από πιθανή φασαρία που θα δημιουργηθεί.                                                                                                                                                  Πιθανόν οι μαθητές να χρειαστούν περισσότερο χρόνο για την ιστοπεριήγηση και  τη δημιουργία των εργασιών τους σε όλες τις φάσεις .Ο χρόνος για την αναζήτηση και επεξεργασία του υλικού καθώς και την παραγωγή εργασιών, θα μπορούσε ενδεχομένως να παρουσιάσει πρόβλημα στις ομάδες εκείνες που κινούνται με πιο αργούς ρυθμούς. Η όλη διαδικασία απαιτεί εγρήγορση και ταχύτητα καθώς και τη συμβολή όλων των μελών της ομάδα



                                                               
                          

                        ΦΥΛΛΑ  ΕΡΓΑΣΙΑΣ
             1η διδακτική ώρα
                  ΟΛΕΣ ΟΙ ΟΜΑΔΕΣ

Να καταγράψετε σε μία παράγραφο τις σκέψεις και τα συναισθήματα που σας προκάλεσαν τα βίντεο που παρακολουθήσατε.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...
Να μεταβείτε στη ηλεκτρονική διεύθυνση:
Νέα Ελληνική>Εργαλεία>Ηλεκτρονικα Λεξικά>Λεξικό  Κοινής Νεοελληνικής(Τριανταφυλλίδη)
και να αναζητήσετε την ερμηνεία των λέξεων: αποικία, μετανάστευση, αποδημία, διασπορά, προσφυγιά.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


       ΦΥΛΛΑ  ΕΡΓΑΣΙΑΣ
2η  διδακτική ώρα

Α  ομάδα- Ιστορικοί:  
Επισκεφτείτε τις παρακάτω ιστοσελίδες και συγκεντρώστε πληροφορίες για τα αίτια και τα αποτελέσματα του Β’ Αποικισμού.
Δημιουργήστε, με power point, μια παρουσίαση με τα αποτελέσματα της ιστοεξερεύνησής σας που θα παρουσιαστεί στην τάξη και θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου.

Β  ομάδα- Γεωγράφοι
Επισκεφτείτε τις παρακάτω ιστοσελίδες και καταγράψτε ποιοι και που ίδρυσαν αποικίες παρακολουθώντας στους σχετικούς χάρτες την πορεία που ακολούθησαν οι άποικοι.
http://users.sch.gr/maritheodo/history-pi/section4/lemmata/2-1-6.htm                                
http://www.fhw.gr/chronos/04/gr/economy/index.html   (ΙΜΕ)                                                         
http://www.cycladic.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=resource&cresrc=827&cnode=55                                                                                                                                                                                         Μεγάλη Ελλάδα:  http://www.youtube.com/watch?v=ZDFXqCgOZvQ                                                                                                     Αξιοποιήστε τους χάρτες από https://www.google.gr/search?q=%CE%B2+%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82+%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82&espv=210&es_sm=93&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Wa2RUobiNsSQhQeWuoHwBg&ved=0CDwQsAQ&biw=1366&bih=642
Στη συνέχεια χρησιμοποιώντας το λογισμικό εννοιολογικής χαρτογράφησης που βρίσκεται στην επιφάνεια εργασίας του υπολογιστή σας δείξτε σχηματικά με τις έννοιες Αποικισμός-Μητρόπολη-Αποικίες ποιες αποικίες ίδρυσε κάθε πόλη.
Επίσης χρησιμοποιώντας το λογισμικό Περιπλάνηση στο Χώρο-Χρόνο (Α-Γ Γυμνασίου) σχεδιάστε το ταξίδι των Κορινθίων αποίκων προς τις Συρακούσες στη Σικελία σχεδιάζοντας τη διαδρομή και υπολογίζοντας την απόσταση και το χρόνο που απαιτείτο με τα μέσα της εποχής

Γ’ ομάδα- Οικιστές
Επισκεφτείτε τις παρακάτω ιστοσελίδες και συγκεντρώστε πληροφορίες για τη διαδικασία ίδρυσης μιας αποικίας. Με ποια κριτήρια επιλεγόταν η θέση και ποια η σχέση της αποικίας με τη μητρόπολη και τους ντόπιους.
Με ποια κριτήρια επιλεγόταν η θέση :Διαβάστε το παρακάτω κείμενο:
Η Σιδωνίδα, μια πόλη στα ανατολικά παράλια της Πελοποννήσου, σχεδιάζει την ίδρυση μιας αποικίας. Η πόλη, ανέκαθεν φτωχή σε πρώτες ύλες και πιεζόμενη από τον υπερπληθυσμό, σχεδιάζει συχνά αποστολές με σκοπό την ίδρυση αποικιών. Η Σιδωνίδα για πάνω από μισό αιώνα ήταν ισχυρή ναυτική δύναμη στην περιοχή της. Τώρα όμως, πιεζόμενη από οξύτατα οικονομικά προβλήματα αλλά και εσωτερικές πολιτικές διαμάχες, φαίνεται να έχει πέσει σε παρακμή και αντιμετωπίζει την κλιμακούμενη επιθετικότητα, σε στεριά και θάλασσα, δύο γειτονικών της πόλεων. Για να ανακτήσει το παλιό της γόητρο πρέπει να εκσυγχρονίσει το γερασμένο στόλο της, να εξασφαλίσει όπλα για το πεζικό της, αλλά, κυρίως, να βρει έναν νέο ζωτικό χώρο όπου να επεκτείνει την κυριαρχία της (και ίσως να εξορίσει ορισμένους ανεπιθύμητους). Σε αυτό το κλίμα, η πόλη έστειλε μια αποστολή στους Δελφούς για να συμβουλευθεί το θεό Απόλλωνα για τη νέα αποικία.. Το μαντείο, όμως, δεν ήταν και πολύ σαφές: πρότεινε δύο περιοχές που θα ήταν κατάλληλες για την ίδρυση της αποικίας. Η περιοχή Α, που απέχει πέντε μέρες ταξίδι με το πλοίο, έχει πυκνά δάση. Η μορφολογία των ακτών είναι αρκετά ομαλή και υπάρχουν πολλά φυσικά λιμάνια. Το έδαφος στο εσωτερικό είναι εξαιρετικά εύφορο και ικανό να θρέψει πολλούς. Τα πυκνά δάση στο εσωτερικό μπορούν να προσφέρουν αρκετή ξυλεία για την ανανέωση του γερασμένου στόλου της Σιδωνίδας. Οι αυτόχθονες πληθυσμοί είναι αρκετά φιλικοί με τους νεοφερμένους, αν πιστέψουμε τουλάχιστον τα όσα λένε οι πολυάριθμοι άποικοι από τις άλλες δύο γειτονικές της Σιδωνίδας πόλεις που έχουν εγκατασταθεί ήδη εκεί. Η περιοχή Β απέχει δέκα μέρες τουλάχιστον ταξίδι με το πλοίο. Τα πλοία όμως δύσκολα να πιάσουν εκεί, αφού οι ακτές είναι απόκρημνες. Η περιοχή δεν είναι ιδιαίτερα εύφορη, ούτε προσφέρεται για υλοτομία. Παρ' όλα αυτά, κάποια μικρά δάση στη γύρω περιοχή θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν για αυτό το σκοπό, αν καταφέρουν φυσικά οι άποικοι να συνεννοηθούν με τους αυτόχθονες, που είναι μάλλον εχθρικοί. Αυτός είναι εξάλλου και ο λόγος που μέχρι τώρα καμία αποικία δεν έχει ιδρυθεί εκεί γύρω, αν και η περιοχή έχει πλούσια κοιτάσματα μετάλλων και η θέση της προσφέρεται για εμπορικές συναλλαγές με γειτονικούς λαούς. Εξετάστε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της κάθε περιοχής από στρατιωτική, πολιτική, δημογραφική, και οικονομική άποψη.
Άποικοι και ντόπιοι:
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE%B5%CF%8D%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%BF%CF%82_%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82_%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82                                                                                                                                                                                               Αξιοποιήστε τους χάρτες από https://www.google.gr/search?q=%CE%B2+%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82+%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82&espv=210&es_sm=93&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Wa2RUobiNsSQhQeWuoHwBg&ved=0CDwQsAQ&biw=1366&bih=642
Στη συνέχεια  με το υλικό που καταγράψατε δημιουργήστε ένα κείμενο με επεξεργαστή κειμένου παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνάς σας.
   Δ’ ομάδα-Ιστορικοί Περιηγητές
 Επισκεφτείτε τις παρακάτω ιστοσελίδες και συγκρίνετε τον Α’ και Β’ Ελληνικό Αποικισμό
1.  Σύγκριση Α’ και Β’ Ελληνικού αποικισμού:                 
Δημιουργήστε μια παρουσίαση power point με τα αποτελέσματα της σύγκρισης.
 2.  Συμβουλευτείτε τους συγχρόνους χάρτες που απεικονίζουν τις χώρες γύρω από τον Εύξεινο Πόντο και τη Μεσόγειο και καταγράψτε την εξέλιξη των παρακάτω αποικιών που ιδρύθηκαν στο B’ Αποικισμό.
-Google maps    Google εικόνες 
Τάραντας: http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A4%CE%AC%CF%81%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%82                                                                    http://www.youtube.com/watch?v=wWtDzafUxa4 http://www.youtube.com/watch?v=y7GUtnsiM-c#t=18
Δημιουργήστε ένα κείμενο στον επεξεργαστή κειμένου με συνοπτικές πληροφορίες για την ιστορική εξέλιξη  των παραπάνω πόλεων.
                            
                                                      ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
     3η διδακτική ώρα
     ΟΛΕΣ ΟΙ ΟΜΑΔΕΣ
1.        Επισκεφτείτε τις παρακάτω ιστοσελίδες. Να ερευνήσετε και να παρουσιάσετε μορφές αποικιοκρατίας φτάνοντας ως τις μέρες μας. Να επισημάνετε ποια είναι τα αποτελέσματα για τους λαούς όταν υπερισχύουν τέτοιες πολιτικές επιλογές. Δημιουργήστε ένα κείμενο στον επεξεργαστή κειμένου με τις απαντήσεις που θα δώσετε.
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF%80%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%B9%CE%BF%CE%BA%CF%81%CE%B1%CF%84%CE%AF%CE%B1                                                                                                                                   Αξιοποιήστε τις εικόνες: https://www.google.gr/search?q=%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%B9%CE%BF%CE%BA%CF%81%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%B1&hl=el&rlz=1T4GGLL_elGR299GR310&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=e2dmT5mxHcuq8APJr6iFCA&ved=0CG0QsAQ&biw=1270&bih=547
       2.     Με βάση τα βίντεο που παρακολουθήσατε, την εργασία σας της 1ης διδακτικής ώρας και τις ιστοσελίδες:
Μετανάστευση: τότε και τώρα http://adena-gr.blogspot.gr/2011/10/blog-post_6570.html
 Η νέα Ελληνική μετανάστευση:http://www.youtube.com/watch?v=_Xmwxqw1KRE
Απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις δημιουργώντας μια παρουσίαση power point.                                                                                                                                       Για ποιους λόγους οι άνθρωποι σήμερα ξενιτεύονται;                                                                                              Ποια τα συναισθήματά τους, ποιοι οι καημοί;





4η διδακτική ώρα
     ΟΛΕΣ ΟΙ ΟΜΑΔΕΣ                                                

  ΦΥΛΛΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
                                                                 Κριτήρια αυτοαξιολόγησης μαθητή Κριτήρια αξιολόγησης
Διαβάθμιση
Μέτρια
Διαβάθμιση
Ικανοποιητικά
Διαβάθμιση
Πολύ καλά
Γνωστικές/ νοητικές δεξιότητες: Ικανότητα αναζήτησης, ανάλυσης και σύνθεσης πληροφοριών. Πρωτοτυπία, φαντασία, διαίσθηση.



Επικοινωνιακές δεξιότητες:
Ικανότητα στο χειρισμό λόγου, προφορικού και γραπτού και στο επικοινωνιακό αποτέλεσμα.



Κοινωνικές δεξιότητες:
αυτενέργεια, συνεργασία, επικοινωνία, αυτοαντίληψη, αυτοεκτίμηση




ΕΤΕΡΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Κριτήρια αξιολόγησης ομαδικής εργασίας – ετεροαξιολόγηση

Κριτήρια αξιολόγησης
Διαβάθμιση
Μέτρια
Διαβάθμιση
Ικανοποιητικά
Διαβάθμιση
Πολύ Καλά
Συγκέντρωση πληροφοριών, οργάνωση, παρουσίαση δεδομένων



Επικοινωνιακές δεξιότητες γραπτού και προφορικού λόγου



Δημιουργικότητα: (φαντασία, διαίσθηση, πρωτοτυπία)



Αλληλεπίδραση-συνεργατικότητα



Αυτενέργεια των μελών της ομάδας



Αξιοποίηση χρόνου






7.  Κριτική:

Η δυνατότητα να πραγματοποιηθεί το σενάριο στο χρόνο που ορίζεται  είναι  περιορισμένη και λόγω των δυσκολιών για την εξασφάλιση του εργαστηρίου πληροφορικής και της ευελιξίας  του προγράμματος που απαιτείται  για την παρουσία  καθηγητή πληροφορικής στην τάξη. .  Ενδέχεται  να ξοδευτεί χρόνος κατά τη δημιουργία των ομάδων  από πιθανή φασαρία που θα δημιουργηθεί.                                                                                                                                                  Πιθανόν οι μαθητές να χρειαστούν περισσότερο χρόνο για την ιστοπεριήγηση και  τη δημιουργία των εργασιών τους σε όλες τις φάσεις .Ο χρόνος για την αναζήτηση και επεξεργασία του υλικού καθώς και την παραγωγή εργασιών, θα μπορούσε ενδεχομένως να παρουσιάσει πρόβλημα στις ομάδες εκείνες που κινούνται με πιο αργούς ρυθμούς. Η όλη διαδικασία απαιτεί εγρήγορση και ταχύτητα καθώς και τη συμβολή όλων των μελών της ομάδα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου