Τρίτη 25 Ιουνίου 2013

                     ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ 2013

ΕΚΘΕΣΗ ΠΕΠΡΑΓΜΕΝΩΝ
Τίτλος προγράμματος: Ο δρόμος του νερού στο κτήμα Μακρηκώστα
Σχολικό έτος: 2012-13
Υπεύθυνη Περιβαλλοντικού προγράμματος: Πηνελόπη Παρασκευοπούλου
Συμμετέχοντες: Βασίλης Παπασωτηρίου, Γιάννης Πανάγος 

Σύντομη περιγραφή
Το πρόγραμμα με τίτλο «Ο δρόμος του νερού στο κτήμα Μακρηκώστα- το κτήμα του σχολείου μας» σχετίζεται με τη μελέτη του υδάτινου στοιχείου στο κτήμα Μακρηκώστα, όπου είναι στο σχολείο μας. Η ενασχόληση των μαθητών με τους υδάτινους πόρους, τη διαδρομή του νερού στο χώρο και στο χρόνο, την επίδρασή του στα πετρώματα, στη χλωρίδα και τη πανίδα και την αξιοποίησή του, αποσκοπεί στην ευαισθητοποίησή των μαθητών σε θέματα που σχετίζονται με τη πέτρα και το νερό στα οικοσυστήματα.
Παράλληλα η ενασχόληση με τη διαδρομή του νερού στο κτήμα Μακρηκώστα και τις επιδράσεις του νερού στη πολιτισμική ταυτότητα του κτήματος αποσκοπεί στην ενασχόληση των μαθητών με τη τοπική ιστορία, και στην ευαισθητοποίησή τους σχετικά με τη διαχείριση του υδάτινου στοιχείου και στη μελέτη των κοινωνικών επιπτώσεων ώστε να αναπτυχθούν υπεύθυνες στάσεις που θα συμβάλουν στην προστασία του νερού.
Περιγραφή υλοποίησης
Η υλοποίηση του προγράμματος από τη παιδαγωγική ομάδα άρχισε με συναντήσεις στην αρχή για την επιλογή του θέματος, την οργάνωση και το σχεδιασμό των δράσεων. Στη συνέχεια έγινε δημιουργία ομάδων. Στη διάρκεια των συναντήσεων έγιναν προβολές video και παρουσιάσεων περιβαλλοντικού περιεχομένου σχετικά με τη διαχείριση του νερού  σε υγροβιότοπους και σε λιμάνια ή ποτάμια πόλεων. Μετά τις προβολές ακολούθησε συζήτηση.
Πραγματοποιήθηκαν οι παρακάτω Εργασίες στο πεδίο:
 Περιβαλλοντική δράση 1:  Κτήμα Μακρυκώστα: Διαχείριση νερού.
Επίσης έγινε οργάνωση επισκέψεων, με στόχο την  εργασία στο πεδίο, στο πλαίσιο πολυήμερης εκδρομής στη βόρεια Ελλάδα.
Περιβαλλοντική δράση 2: Το Λιμάνι της Καβάλας και οι χρήσεις του - περιβαλλοντικό μονοπάτι (Εμπορικό λιμάνι, Καρνάγιο, Τελωνείο, Πλοία της γραμμής, Σκάφη αναψυχής,  Ναυτικός όμιλος, Παραλία)
Περιβαλλοντική δράση 3:  Λίμνη Βιστωνίδα – νερό, πανίδα και χλωρίδα υγροβιότοπου (Παρουσίαση από το Φορέα Διαχείρισης Δέλτα Νέστου Βιστωνίδας-Ισμαρίδας).
Πανίδα: Νυφίτσα, Ασβός, Βίδρα, Αλεπού, Λύκος, Τσακάλι, Αγριόγατα,
Ακαντζόχοιρος, Σταχτοποντικός.Ψάρια: Ποταμοσαλιάρα, Θρακοβελονίτσα, Γριβάδι, Ποταμοκέφαλος, Αθερίνα, Πρασινογωβιός, Θρίτσα
 Χλωρίδα: Ψάθα, Καλαμιώνες, Σαλσόλα, Γαλατσίδα, Θαλασσόκρινος, Αλιμιόνη,
Αρμυρίθρα, Βούρλο

Περιβαλλοντική δράση 4. Νέστος ποταμός- ποτάμια μέσα από τις πόλεις Ξάνθη και Δράμα.
Η εργασία στο πεδίο έγινε με τη χρήση χάρτη και φύλλων εργασίας που είχαν σχεδιαστεί κατάλληλα από τους εκπαιδευτικούς της ομάδας. Ακολουθώντας ένα περιβαλλοντικό μονοπάτι, έγινε καταγραφή ευρημάτων και συμπλήρωση των αντίστοιχων φύλλων εργασίας ή των ερωτηματολογίων. Επίσης οι μαθητές συμμετείχαν σε δραστηριότητα «Παρατήρησης πουλιών στο Πόρτο Λάγος» που οργάνωσε ο Φορέας Διαχείρισης Δέλτα Νέστου Βιστωνίδας Ισμαρίδας.
Η παιδαγωγική ομάδα παρουσίασε το περιβαλλοντικό πρόγραμμα με τη μορφή φωτογραφικού Poster και παρουσίασης σε Power Point.
1ος
ΜΗΝΑΣ
Δεκέμβριος           
§  Συγκρότηση της Περιβαλλοντικής Ομάδας (εκπαιδευτικοί – μαθητές/τριες) - Ενημέρωση – ευαισθητοποίηση - δημιουργία ενδιαφέροντος.
§  Επιλογή του θέματος - Οργάνωση του προγράμματος - Επιλογή χώρου εργασίας
§  Ανάλυση περιεχομένου και καθορισμός στόχων- προβολή ταινίας σχετικά με το θέμα

2ος ΜΗΝΑΣ
Ιανουάριος           
§  Οργάνωση των ομάδων εργασίας
§  Δράση στο Κτήμα Μακρυκώστα
§  Εργασία πεδίου – συλλογή πληροφοριών
§  φωτογράφηση
3ος ΜΗΝΑΣ
Φεβρουάριος       
§ Πολυήμερη Εκπαιδευτική επίσκεψη στη Βόρεια Ελλάδα- Δραστηριότητες σε χώρους με μνημεία πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς  (Λίμνη Βιστωνίδα, Πόρτο Λάγος, Παλιά πόλη Καβάλας, Δράμα, Ξάνθη, Θέατρο Φιλίππων, Αμφίπολη)
§ Απεικόνιση με ψηφιακή κάμερα
4ος ΜΗΝΑΣ
Μάρτιος                
§ Επεξεργασία των πληροφοριών
§ Αλληλοενημέρωση των ομάδων
§ Απεικόνιση πληροφοριών

5ος ΜΗΝΑΣ
Απρίλιος
§ Σύνθεση
§ Δημιουργία τελικού προϊόντος –
§ Κατασκευή φωτογραφικού Poster
§ Κατασκευή παρουσίασης σε Power Point

6ος ΜΗΝΑΣ
§ Μάιος
§ Προετοιμασία παρουσίασης αποτελεσμάτων
§ Αξιολόγηση έργου


Αξιολόγηση του προγράμματος


Σκέψεις και προβληματισμοί

Αξιολόγηση του προγράμματος
Οι μαθητές συμμετείχαν στο πρόγραμμα με έκδηλο ενδιαφέρον και δούλεψαν με αυτοπρόσωπη παρουσία καθώς και με τη χρήση κοινωνικών δικτύων πράγμα, που θεωρείται θετικό λόγω της αξιοποίησης των ΤΠΕ. Η εξοικείωση των μαθητων με τα κοινωνικά δίκτυα, λόγω τις καθημερινής ενασχόλησης τους με αυτά, αξιοποιήθηκε για την υλοποιήση του προγράμματος και κρίνεται ιδιαιτέρα  αποτελεσματική. Η χρήση των ΤΠΕ στην υλοποίηση περιβαλλοντικών προγραμμάτων κρίνεται απαραίτητη γιατί διευκολύνει και την πραγματοποίηση τους και την παρουσίαση/προβολή τους. Εχουν έτσι τη δυνατότητα οι μαθητές να εργαστούν ομαδοσυνεργατικά και σε ώρες που αυτοί διευκολύνονται, πράγμα που καθιστά την ενασχόλησή τους με το πρόγραμμα ευχάριστη και αποδοτική. Επίσης  κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων  οι μαθητές  χρησιμοποιώντας φωτογραφική κάμερα και video κάμερα συγκέτρωναν υλικό το οποίο στη συνέχεια μοιράζονταν με τους συμμαθητές τους. Τέλος οι εκπαιδευτικές επισκέψεις  που πραγματοποιήθηκαν κρίνονται επιτυχημένες αφού συνέβαλαν στη εμπέδωση της αποκτηθείσας γνώσης.  

Σκέψεις και προβληματισμοί
Η περιορισμένη συμμετοχή των μαθητών στα περιβαλλοντικά προγράμματα οδηγεί σε προβληματισμό σχετικά με τις αιτίες περιορισμού  του ενδιφέροντός  τους. Το γεγονός ότι πολλλοί απ΄αυτούς μένουν μακριά  από το σχολείο  ειναι αποτρεπτικό για τη συμμετοχή τους και οδηγεί στην πεποίθηση της αναγκαιότητας αξιοποίησης των ανέσεων που η σύγχρονη τεχνολογία παρέχει για εργασία /συμμετοχή των μαθητών από απόσταση.
Τέλος οι περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες των οικογενειών τους  εμποδιζουν τη συμμετοχή τους στις εκπαιδευτικές επισκέψεις πράγμα που οδηγεί σε προβληματισμό για τη δυνατότητα κάλυψης των εξόδων των μαθητών ώστε να συμμετέχουν απρόσκοπτα στις επισκέψεις αυτές.




1 σχόλιο: